Opravme Česko 

Projekt Opravárna (www.opravarna.cz), který sdružuje opraváře a servisy v Česku a spojuje je se zákazníky, nyní spustil kampaň Opravme Česko. V rámci té chceme zvýšit celkovou opravitelnost výrobků.

                                                                    

                                               A víme jak na to:

1. Opravárna — největší síť opravářů a odborných servisů v republice

Už teď máme skoro 900 zaregistrovaných opravářů a servisů po celé republice. Naši hobby opraváři si hravě poradí téměř se vším, co už odborné servisy nechtějí dělat. Například se starším elektrem, kuchyňskými spotřebiči apod. Odborné servisy zase v krátké době opraví mobilní telefony, počítače, tablety atd. Ve větších městech dostane zákazník i více než 10 nabídek, takže si může vybírat. Síť neustále rozšiřujeme, oslovujeme střední školy, abychom do oboru nalákali nové lidi a dali jim dostatek práce. Budeme pořádat workshopy, na kterých vyškolíme nové hobby opraváře.  

2. Motivace výrobců

Jenže se potýkáme s tím, že výrobci úmyslně vyrábí nekvalitní zboží, které se brzy rozbije a opravit už nejde. Momentálně je opravitelnost na našem webu díky lepšímu cílení a široké síti kolem 60 %. A to nám nestačí. Takže chceme motivovat výrobce, zejména české a evropské, aby vyráběli kvalitně. Bude to jejich konkurenční výhoda na trhu. Stejně tak chceme pracovat s prodejci, aby měli v sortimentu výhradně kvalitní značky s vysokou opravitelností. Jejích zákazníci se k nim budou rádi vracet a tak o zisk dle našeho názoru v dlouhodobějším horizontu nepřijdou. Budeme z našich dat pravidelně vydávat žebříčky opravitelnosti výrobků. Výrobci a prodejci, kteří se zaměří na výrobky s lepší opravitelností, budou oceňováni certifikátem kvality. Na druhé straně budeme zveřejňovat "šmejdy roku", tedy výrobky, které jsou úmyslně konstruovány tak, aby opravit nešly. Pokud jste firma a není vám lhostejné, kde a kdy vaše výrobky skončí, vyrábíte kvalitně nebo poskytujete nadstandardní záruční dobu a chcete se do projektu zapojit, stačí se ozvat.

3. Osvěta mezi spotřebiteli

Všechno ale záleží na nás, spotřebitelích. Buď si necháme líbit, že musíme měnit rychlovarnou konvici a další výrobky každé dva roky, nebo to změníme. Plánujeme tedy ve spolupráci s dalšími partnery z řad firem, statní správy i nadnárodních organizací osvětu mezi spotřebiteli. Součástí bude mediální a internetová kampaň, ale i nejrůznější akce po republice. Vyrábět a prodávat šmejdy prostě není v pořádku. EU má nedostatek nerostných surovin a výrobky zbytečně končí brzy v odpadu. Díky našim datům se zákazník bude moct lépe orientovat v tom, jaké výrobky lze snadno opravit nebo takzvaně „upgradovat“ či zda k nim výrobce například vydává manuály a nabízí náhradní díly, a které jsou naopak odsouzeny k rychlé zkáze. Bude na něm, co si vybere.
 

Politické souvislosti

Boj za lepší opravitelnost výrobků a přechod na cirkulární ekonomiku bez zbytečného odpadu už vyhlásila i Evropská komise a v roce 2017 potvrdil i Evropský parlament. Jedním z možných návrhů parlamentu je značkování výrobků dle opravitelnosti, jako je tomu například u energetické náročnosti spotřebičů. Stejným směrem se ubírá i Ministerstvo životního prostředí, které z evropských i národních peněz podporuje prevenci vzniku odpadu.

Partneři projektu

Sdružení český spotřebitel

Groupe SEB

Alza.cz

 

Podpořte nás

Pokud nás chcete podpořit jako firma či sponzor projektu, napište na honza@opravarna.cz. Pomůžete nám samozřejmě i tak, že si necháte své výroky opravovat přes www.opravarna.cz. Nově jsme také spustili e-shop s dárkovými předměty, vstupy na naše akce a nářadím na opravy. Výtěžek půjde na kampaň Opravme Česko.

 

Kontakty

honza@opravarna.cz

725 483 292